De Prinses van Oranje heeft héél veel blauw in de kast.
Het is vandaag Blue Monday, een dag waarop we allemaal gedeprimeerd rond zouden sjokken volgens psycholoog Cliff Amall van de Universiteit van Cardiff. Goede voornemens mislukt, er is in december toch weer meer geld uitgegaan dan verwacht en buiten is het grauw en koud. Echt waar? Nee, het was een marketingstunt voor een reisorganisatie die hoopte dat mensen massaal een zonvakantie zouden boeken.

Daarom vieren we Blue Monday juist, met al het blauw waarin prinses Amalia te zien is geweest. Dat prinses Amalia kan kiezen uit vele tinten blauw komt in de eerste plaats omdat de kleur haar fabulous staat, geen zekerheidje voor iemand met blond haar en bruine ogen.
Instapblauw

Maar je ziet dat ze er al jong mee wegkwam. Yep, dat is Alexia die daar in een liefdevolle wurggreep wordt gehouden.
Tweenie blauw

Het is daarnaast de kleur van de hemel en de zee en staat voor sereniteit, stabiliteit, betrouwbaarheid en inspiratie – allemaal dingen die je als royal best wilt uitstralen.
Royal blue

En tenslotte is er natuurlijk de associatie met koningsblauw en blauw bloed.
Troonopvolger in blauw

Geen wonder dat ze ervoor koos bij haar Raad van State moment.
Prinsjesdag-blauw

Recentelijk hebben we Amalia vaak in blauw gezien, onder andere tijdens Prinsjesdag…

… en op het gala voor prins Christian in Denemarken.
Blue Jeans

Het is niet allover blauw, maar we keuren het toch goed: zó draag je jeans voor een informeel fotomoment.
Lief blauw

Lief blauw: even een rustmomentje tijdens het supporteren bij de Olympische Spelen.
Blauw voor de bruiloftsgast

Voor het huwelijk van graaf Caspar Matuschka en gravin Leonie von Waldburg-Zeil-Hohenems zette Amalia er even de schouders onder in blauw.
Partially blue

Deel blauw en te leuke foto met Prins Mambo van Oranje om niet even te laten zien.
Beauty in blauw

En natuurlijk haar eerste staatsbanket, voor Spanje, in blauw. Zo mag het elke dag wel Blue Monday zijn!
PS Blue Monday als de meest deprimerende dag van het jaar? Dat bestaat helemaal niet, het fenomeen is voortgekomen uit een marketingstunt van een reisbureau dat hoopte genoeg mineur te kweken (korte dagen, geld op, eerste dag van de werkweek, koud weer) dat mensen onmiddellijk zonvakanties gingen boeken.







