Het naar de prinses genoemde historische vliegtuig is gered!
Prinses Amalia kent regeringsvliegtuig PH-GOV op haar duimpje en is ook goed bekend met menig privéjet. Er mogen dan nadelen zitten aan kroonprinses zijn, gebruik van de VIP-lounge is dat bepaald niet en het is natuurlijk ook best fijn om niet uren in de rij bij de douane te hoeven staan.
De ‘Prinses Amalia’

Toch is er ook iets te zeggen voor een keertje vintage vliegen, in een heel bijzondere Dakota. De historische Douglas DC-3 Dakota ‘Prinses Amalia’ is inmiddels tachtig jaar oud, maar wordt door vrijwilligers op Schiphol in topconditie gehouden. Daar was echter geen plek meer, de vrees was dat het toestel nooit meer zou vliegen als er geen nieuw onderkomen voor zou worden gevonden.
Dakota blijft vliegen
De Dakota is gelukkig geadopteerd door Luchtvaartmuseum Aviodrome in Lelystad en zal daar niet als museumstuk staan. Het streven van het museum is om donateurs en sponsoren af en toe rond te vliegen in het toestel met als vertrek- en aankomstplek Lelystad Airport.
Geliefd toestel

“Dat zou dan om zo’n tien tot twintig vluchten per jaar gaan,” zegt Jaski. Helaas voor liefhebbers van de PH-PBA Douglas DC-3 Dakota: buiten deze selecte groep mensen kan niemand meer met het vliegtuig meevliegen. Al zou er voor een zekere prinses vast wel een uitzondering worden gemaakt: ideetje voor een werkbezoek, om het toestel in stijl in Lelystad te ontvangen?
Lange geschiedenis
Het toestel kent een rijke geschiedenis. De PH-PBA, zoals het officieel heet, werd in 1944 gebouwd en direct verscheept naar Engeland, om vervolgens te worden ingezet op D-Day, waarbij vele duizenden parachutisten op Normandische bodem werden gedropt, zo meldt de Stentor.

In datzelfde jaar bereikte het toestel voor het eerst het Nederlandse luchtruim toen het deelnam aan de mislukte operatie Market Garden bij Arnhem. Na de oorlog werd het vliegtuig aangekocht door prins Bernhard, die het al snel doorverkocht aan de Nederlandse regering. Op de foto een Douglas C-47 Dakota (niet de prinses Amalia), hiermee arriveerden Amalia’s oma prinses Beatrix en oudtante prinses Irene in 1945 terug in Nederland na jaren in Canada te hebben gewoond. Prinses Juliana en prinses Margriet vlogen met een ander toestel terug, vier koninklijke personen in één toestel werd te riskant geacht. Prins Bernhard was al op het vliegveld, om zijn gezin te ontvangen.
Passagiersvluchten
In 1946 werd de PH-PBA in gebruik genomen als eerste regeringsvliegtuig van Nederland, waarna er ook passagiersvluchten volgden. In 1975 werd het vliegtuig buiten gebruik gesteld en overgenomen door het Aviodrome bij Schiphol.
Omgedoopt tot Prinses Amalia
In 1998 onderging het een omvangrijke restauratie in Engeland. Sindsdien verzorgde stichting DDA er vluchten mee. In 2010 werd de PH-PBA vernoemd naar de eerste dochter van Prins Willem-Alexander en Prinses Máxima. De Prinses Amalia zal het vanaf nu ‘wat rustiger aan gaan doen’.